Tuesday, May 26, 2009

May 2009 - Redang oh Redang

Sebenarnya kami tidak pernah merancang semua ini. Pada awalnya, kami hanya ingin bercuti di mana-mana pulau di pantai timur. Ianya berubah setelah saya menerima SMS dari Nida tentang perubahan plan kami. Kami akan mengambil lesen menyelam. Wow!! bestnya.

Sebelum bermula segalanya, kami sibuk dengan practical training di Kolam Renang Cheras. "Prelude Concert" kata saya. Kami disarankan agar bersedia secukupnya sebelum menjalani ujian demi ujian sebenar bila tiba di Redang nanti.

Dari awal kami merancang mengambil lesen di Tioman saja. Saat-saat akhir, venue berubah ke Redang. Cool!!!. Saya tidak pernah menjejak ke Redang. Tioman, pernah la dulu kira-kira 10 tahun yang lalu.

Segalanya sudah tersedia. Zita pertama kali ditugaskan menjadi planner dalam percutian aka pengembaraan kami.

Dan hari ini, bermulanya pengembaraan kami.

Saya, Nida dan Zita sedang menanti Misya di stesen LRT Putra. Misya bergerak terus dari pejabat menuju ke tempat pertemuan kami. Kami berempat berkumpul di sekitar jam 9.30pm. Memandangkan bas akan bertolak pada jam 11.00pm, kami bercadang untuk makan malam dahulu. Maka, kelihatan 4 orang anak muda (muda ke??) bergerak menuju ke restoran mamak yang berdekatan. Masing-masing dengan beg pengembaranya yang 'over-sized'.

Setiba di restoran, kami seakan diperhatikan. Seakan kami agak ganjil bagi mereka. Nida ditegur oleh salah seorang pengunjung restorang itu. "Kamu semua dari Singapore ke atau Brunei?"
"Oh tak. Kami dari KL je" kata Nida sambil tersenyum. Agak bongkak dalam hatinya sudah berkembang.

Kami seperti tourist??. Hahahaha. Ketawa besar kami.

Setelah selesai, kami menuju ke Perhentian Putra. Perjalanan kami akan mengambil masa 7 jam. Kali terakhir saya menaiki bas untuk tempoh yang lama iaitu ketika perjalanan dari Auckland ke Rotorua. Lama sangat rasanya.

Sepanjang perjalanan, kami semua terlena. Seingat saya, cuma saya dan Zita yang terjaga ketika bas kami berhenti rehat. Kami berdua turun dan menikmati late supper. Nida dan Misya tidur seperti baby.

Kami tiba di Kuala Terengganu seawal jam 6.00 pagi. Setelah freshen up, kami menuju ke jeti Shahbandar yang terletak berdekatan. Tidak perlu mengambil pengangkutan awam. Jalan kaki pun ok. Di sana, kami disambut oleh Am dan Weerza. Setelah bersarapan, kami pun bertemu dengan 'cikgu-cikgu' kami.

Saya rasa, saya tidak mahu berkongsi dengan lebih lagi. Banyak sangat rasanya pengalaman manis. Boleh dijadikan novel saya fikir. Gambar-gambar yang saya sudah upload di Facebook bakal menceritakan segalnya. Cukup saya katakan yang percutian kali ini paling menyeronokan. Banyak tempat juga rasanya telah dilawati. Tetapi ini yang terbaik. Betul kata orang, Malaysia punya segalanya. Lebih-lebih lagi bila pergi dengan kawan-kawan yang paling best.

Next - InsyaAllah, Kota Kinabalu.. dan mungkin kami akan merantau dengan lebih banyak lagi.

5 comments:

jejaka anggun said...

cantiknyer.... blom plak sampai redang

buyuiazliana said...

abg hery [terasa muda belia ni] nak itut bley??

Warna-warna said...

abang hery? saper tu? kan I lagi muda dr u wahai Buyui..heheh
nank itut??? apa tuh? oooh..ikut..boleh..apa salahnya..

p/s bila laa hang nak turun KL???

FATIN MRAZ said...

best nyer.. nak gi gak la.. ;)

Abir Abhar said...

sama!! baru balik dari redang!!