Saturday, May 9, 2009

May 2009

Sejak kebelakangan ini, saya memang amat payah untuk berkongsi segala apa yang saya pendam. Di kala bersama teman, saya sedaya upaya cuba untuk berselindung. Ketika bersendirian, masa diluangkan termenung memikirkan segala apa yang saya lalui. Mengangankan apa yang saya idami. Kadang-kadang, jiwa terasa amat kosong. Sunyi.

"Tak nak ucap Selamat Hari Ibu ke kat mak?" dalam gurauan emak menelefon saya.
"Eh mak ni. Pernah ke kita sambut semua tu? Tapi takpe. Heri ucap Selamat Hari Ibu ye mak. Heri sayang emak. Sayang sangat-sangat" balas saya.

Minggu lepas, adik saya bernikah dengan pilihan hatinya. Malam sebelum dia bernikah, sesudah solat Maghrib, saya bacakan Yassin untuk emak dan abah. Sukar sekali saya hendak menghabiskan bacaan kali ini. Tidak selancar biasa. Air mata saya seakan sungai yang mengalir tanpa penghujungnya. Alangkah bahagianya jika mak dan abah masih ada. Mesti mereka bahagia menerima menantu baru. Pasti meriah kenduri kami

Hati saya amat berat untuk balik kampung meraikan perkahwinan adik saya. Berkali-kali saya melengahkan niat saya. Sehingga saya tidak hadir sewaktu adik saya bernikah. Saya tahu, Ramdan amat perlukan saya. Tapi, saya tidak berjaya mengawal emosi saya. Lalu, saya lalai menjalankan tanggungjawab saya sebagai abang. Setelah berjaya memujuk hati, saya gagahi diri untuk pulang ke kampung. Itu pun setelah sehari adik saya bernikah. Saya terus menuju ke Kuala Kangsar. Kenduri sebelah pihak lelaki dilansungkan di rumah Pak Andak saya.

Kenduri kami tidak semeriah mana. Sekadar menjemput saudara terdekat sahaja. Kasihan saya lihat adik saya seorang itu. Selama emak masih hidup, segala urusan dirinya dilakukan emak. Kini, dia tidak terurus. Sampaikan sewaktu bersanding, nampak macam diri dia tak siap. Sedih memikirkan nasib dia. Saya berharap, setelah berkahwin, dia akan belajar untuk berdikari. Belajar menjadi ketua keluarga yang baik.

"Abang nak kau belajar urus keluarga sendiri. Kalau boleh, abang nak kau jadi seperti abah. Kita sekarang ni tinggal berdua je. Kalau ada apa-apa masalah, bagitau abang"

Kini segalanya sudah selesai. Saya hanya mendoakan yang terbaik untuk Ramdan.

2 comments:

jejaka anggun said...

be strong, harry.
sebaik2 anak itu ialah seorg anak yg sentiasa menyedekahkan doa kepada ibunya.

baik ibunya masih hidup atauoun sudah pergi.

amin.

buyuiazliana said...

hery...itu uyg baru kehilangan nak baca yassin tersekat2..i ni dh dua thn pon masih sama deras je air mata tu...tak pernah kurang..tp bila pikir i masih ade tanggungjawab esp to my abah n adik2...i have to be strong just because of her..n i hope u pon boleh jugak...