Saturday, July 4, 2009

July 2009 - Takdir

Kalaulah saya mempunyai kerjaya sebagai penulis, sudah tentu dapur tidak berasap berbulan-bulan lamanya. Kalaulah saya bekerja di mana-mana syarikat penerbitan, pasti telah lama saya menganggur. Itulah yang terjadi kepada blog saya. Agak lama ia terbiar.

Mengimbas kembali pada bulan-bulan yang lalu, pelbagai rentetan peristiwa berlaku. Baik ia terjadi kepada saya, mahupun teman-teman. Malah, pada bulan-bulan yang lalu, ramai yang agak teruja untuk meraikan Hari Ibu dan diikuti dengan Hari Bapa. Hem, saya rasa agak sensitif sendikit dengan kedua-dua hari yang istimewa ini.

Mengenang kembali pada tahun lalu, saya diperkenalkan dengan seorang sahabat yang bernama Lutfi. Saya difahamkan yang dia merupakan anak yatim-piatu dan tidak mempunyai adik beradik lansung. Dia adalah sebatang kara. Ketika itu, tidak terlintas untuk saya berfikir bagaimana kiranya jika ia terjadi kepada saya. Nah, ia telah pun terjadi. Kini, saya sudah pun menjadi sebatang kara. Saya tahu apa yang Lutfi rasa. Saya tahu, bagaimana hibanya jika diri tidak punya sesiapa. Tetapi, orang sekeliling yang tidak pernah mengalaminya, setentu tidak dapat merasai bagaimana sunyinya hidup.

Selama kita hidup, kita tidak sedar yang kita adalah insan yang ditanami dengan sifat yang penuh kasih-sayang. Kita juga tidak pernah sedar yang kita dipupuk punyai sikap penuh tanggung-jawab. Sehingga ia sebati menjadi darah daging kita. Dan apabila kita sudah tiada tempat untuk mencurahkan kasih sayang serta tanggung-jawab, kita seakan rasa suatu kekosongan dalam jiwa. "Jiwa Kacau" bak kata kawan-kawan saya.

Hakikat yang saya sedari, bila hidup tidak punya purpose, saya menjadi semakin fragile. Menjadi semakin vulnerable. Itu yang terjadi. Saya mudah dipermainkan. Mudah ditipu. Baik dalam perhubungan sesama sahabat, malah dalam cinta. Pernah sekali, saya rasa seakan berputus asa untuk terus hidup. Tetapi, saya syukuri dilahirkan dalam keluarga yang sentiasa berpegang teguh pada Islam. Kalau tidak, mungkin jasad saya ditemui mereput tanpa siapa pun sedari.

Saya cuba segala kekuatan untuk meneruskan sisa hidup saya. Biarkan mereka menipu. Biarkan mereka mempermainkan. Agar mereka bahagia dengan apa yang mereka lakukan. Agar mereka berpuas-hati dengan kejayaan mereka. Saya yakin, apa yang terjadi pada saya telah lama tertulis di Loh Mahfuz. Saya redha apa yang berlaku. Saya mensyukuri segala rahmatNya.

3 comments:

jejaka anggun said...

amin ya rabal alamin....

doa org yg teraniaya itu sentiasa dimakbulkan tuhan....

Anonymous said...

dear....tabah yer...dunno what else to say...
btw, reason being ur blog bersawang is sekali u tulis, berjel panjangnya!!!!!
remember...simple is the best....keep it simple so at least ur blog hapdeted!!! hahahahha

Er Lang said...

oh, btw...that anonymous is actually me...silap plak....