Sunday, January 4, 2009

Januari 2009


Agak lama saya mendiamkan diri. Kesibukan awal tahun menyebabkan idea-idea agak terbatas. Maklumlah, mana nak kejar dateline. Mana nak kejar jemputan. Lebih-lebih lagi, kebelakangan ini saya agak keletihan. Mungkin faktor penuaan mula bermula. Nasib baik saya belum mengalami "Sindrom Amiza" (nama baru untuk mereka yang mengalami masalah Alzheimer)

Kuala Lumpur berubah wajah lagi. Kain rentang berwarna merah sudah mula berkibar. Tanglung mula digantung. Pusat membeli-belah rata-rata mula mendendangkan lagu-lagu yang berbeza. Tiada lagi alunan melodi Krismas. Ornaments Krismas sudah tidak lagi bergemerlapan seperti bulan lalu. Sesungguhnya, Malaysia sentiasa meriah dengan pelbagai perayaan. Bangga rasanya menjadi rakyat Malaysia. Cuti banyak.....keseronokan tidak pernah berhenti di sini. Di tepian jalan, limau mandarin dijual. Dan kali ini, saya nampak ada pertambahan. Peniaga pun turut menjual keropok udang dan kacang Menglembu. Kalau tidak percaya, cuba lihat sendiri di sekitar Pandan Cahaya. Ya, tidak lama lagi masyarakat Tionghua akan menyambut tahun baru.

Tahun Baru Cina seperti biasa akan disambut dengan meriah sekali, terutama di bandar-bandar utama. Menurut kepercayaan masyarakat Cina, tahun ini merupakan tahun lembu. Ini merupakan zodiak yang kedua dalam 12 zodiak Cina. Dikatakan, zodiak kali ini memerlukan setiap orang bekerja lebih keras dan perlu banyak bersabar. Seperti zodiak yang lepas, bezanya Tahun Lembu merupakan permulaan yang baru untuk setiap usaha kita. Walaupun ia agak perlahan, tetapi dengan kesabaran, pasti hasilnya amat lumayan.

Tertarik pula saya bila terbaca ramalan untuk diri saya pada tahun ini. Saya dilahirkan pada tahun arnab. Diramalkan, tahun ini akan memberikan kesenangan kepada diri saya setelah mengalami pelbagai kesulitan pada tahun-tahun yang lalu. Sebagai seorang Islam, saya memang ditegah untuk mempercayainya. Tetapi, ianya sekadar untuk menambahkan pengetahuan, lalu menarik perhatian saya untuk menyelidik dengan lebih lagi. Tidak dapat disangkal juga kerana kebelakangn ini, saya sudah mula merasa kebahagian serta keseronokan. Oh, bukan kerana saya ada kekasih hati ye. Jauh sekali untuk memulakan sebarang perhubungan. Maklum saja, kadar penceraian amat tinggi sejak kebelakangan ini. Malah, ada ura-ura di kalangan sahabat saya yang masih bujang, takut untuk berkahwin. Dalam tempoh 20 tahun akan datang, saya membayangkan rumah-rumah kebajikan akan sesak. Takut juga saya memikirkannya.

Hmm...kalau bercakap pasal perhubungan, 10 muka surat pun belum tentu mencukupi. Nantikan saja edisi Valentine bulan hadapan. Sekadar untuk mengingati, berbelanjalah dengan bijak sewaktu musim perayaan. Keadaan ekonomi masih belum menunjukan sebarang perubahan. Untuk pulih, ia mungkin mengambil masa. Saya agak terkejut bila dikhabarkan bahawa pekerja perindustrian sudah lama merasa bahang kemelesetan ini. Mereka dipaksa mengambil cuti tanpa gaji. Ada yang bekerja hanya untuk tempoh 2 minggu dalam sebulan. Bayangkan betapa payahnya bagi yang punya komitmen. Apa yang saya boleh katakan, beringat sebelum terkena. Jangan sesekali alpa. Kita belum tentu lagi selamat.

Kepada sahabat-sahabat berbangsa Cina, saya ingin ucapkan Gong Xi Fa Cai. Agar kesejahteraan sesama kita berterusan.Tak sabar rasanya hendak makan limau mandarin banyak-banyak sehingga kembung perut.

2 comments:

Er Lang said...

entry edisi Valentine.....habeh lar.....my advise, dun waste ur tears for sumthing unworthy!!! For God sake Mr H....relationship? Duh! Hanj bab cip cimp ten tap dug lem Biaw!!!

Buyuiazliana said...

before edisi Valentine keluar ini macam edisi Tahun Baru Cina..macam baca GLAM jer...