Friday, February 6, 2009

Februari 2009 - Kembali Terjalin


Pernahkah seseorang itu merasakan kerinduan yang teramat sangat sehingga dia tidak sedar akan kerinduan itu? Barangkali, mungkin hatinya telah lali. Atau sudah tuli. Wallahualam.

Getus hati merasakan bulan hadapan pasti bil telefon saya akan lebih tinggi dari biasa. Hey, bila kita rindu, tentu kita hendak bersembang dengan orang yang kita rindu itu lama-lama.

Baru-baru ini, saya terserempak dengan salah seorang sahabat lama saya. Sahabat ketika kami bersama-sama belajar di Armed Forces Apprentice Trade School (AFATS). Pertemuan ini menjurus kepada pertemuan demi pertemuan dengan teman-teman lain. Bayangkan betapa terharu dan gembira setelah hampir 17 tahun kami tidak pernah bersua. Dan ketika menulis, saya masih lagi mengimbas kenangan lalu.

Sekitar 1992, seramai 133 remaja lelaki dari seluruh Malaysia telah berjaya terpilih untuk melanjutkan pelajaran di sekolah yang dibiayai sepenuhnya oleh Angkatan Tentera Malaysia. Kami antara yang bertuah, fikir kami. Untuk mendapatkan tempat di sini bukan mudah. Entah berapa ramai yang menghantar borang. Entah berapa ramai yang dipanggil untuk ditemuduga. Akhirnya, hanya 133 orang yang terpilih untuk menjadi Perantis Intake 24

"Aku Fikir AFATS Tempat Selamat (AFATS)" hanyalah igauan sahaja. Setiba di sana, kami telah menjalani kehidupan sepenuhnya seperti seorang tentera. Sekolah yang bermotokan 'Belajar dan Berkhidmat', tetapi rasanya lebih kepada belajar untuk berkhidmat. Sepanjang sesi Tingkatan 4, hidup kami penuh dengan latihan ketenteraan. Setelah masuk ke Tingkatan 5, baru sesi akademik mula sepenuhnya. Tetapi, aktiviti ketenteraan tidak dilupai.

Dalam tempoh sebulan sahaja, kami rasakan 1001 macam perkara berlaku. Bayangkan berapa banyak perkara terjadi dalam tempoh hampir ke 2 tahun kami bersama. Itu belum ditambah melayan kerenah pelajar-pelajar senior kami.Hidup kami seumpama adik-beradik. Jadi, kalau sudah macam adik-beradik, bergaduh sudah menjadi lumrah.

Saya tidak mungkin dapat berkongsi sepenuhnya pengalaman ini bersama semua. Tetapi, apa yang dapat saya nyatakan bahawa saya teramat gembira dengan pertemuan ini. Dan saya tidak sesekali ingin berpisah lagi. Tempat ini telah mengajar saya untuk hidup. Jika dulu mungkin saya sesali, kini saya syukuri.

Pertemuan pertama saya malam itu mengimbas kenangan lalu dengan tawa gembira. Walaupun ada sesekali tersentuh peristiwa pahit, tetapi ia sudah menjadi kenangan manis buat kami. Segalanya indah. Tidak dilupakan, ada yang dulu ramping, sekarang pinggang seperti tong. Dulu cute, ada yang sudah beruban. Geli hati melihat mereka. Ada yang masih tidak berubah perangai. Dari dulu sampai sekarang, tetap lucu macam dulu.
Sehingga kini, kami masih tegar berusaha untuk menjejaki teman-teman lain yang masih lagi hilang entah ke mana.

p/s - sibuk melayari pautan laman http://apprenticetraxx.com/ milik pelajar senior kami. Suatu hari kami akan punya laman sendiri.

9 comments:

jejaka anggun said...

tak tau plak ko dulu dilatih untuk menjadi perwira.... ;)

terbayang wajah ko di medan perang

ps: cukup lah shaz jagoan di medan seni

Warna-warna said...

Teringat lagu ni
"Kekanda di medan perang,
Adinda di medan seni,
Sama-sama berjuang,
Sama-sama berbakti,
Untuk ibu pertiwi"

Er Lang said...

wah...Abg-abg askar la nie??? hm...how ar if u really ended as abg-abg askar??

Warna-warna said...

Er Lang..nak tau if I pursue this? Visit http://apprenticetraxx.com.
Then u'll see...ahaks

Buyuiazliana said...

ya....Mr H....bagaimanakah hidup anda jika tentera ya...matilah aku kene tengking je kalau ko nampak aku...hehehe!

Warna-warna said...

Yer Miss B...
Kalau awak slalu ditengking, apa agaknya yangn akan terjadi pada u yer?..hmmm...

Anonymous said...

kalau dah ada website utk brader 24 tu bagitau la ye
email fa_hi_za@yahoo.com 5956 Akak

Anonymous said...

Hang ni 5959 ka

Anonymous said...

Aku la TAIKO cook house
He He He
Takkan tak kenai aku kot
B coy Plt 7
Amacam kalau kite je yang buat website AfATS 24