Sunday, May 17, 2009

May 2009 - Mimpi

So, where shall I begin this. Kalau lah saya tahu kat sini ada Wifi, dah lama saya paksa Naizam hantar laptop. Such a dearest housemate he is. Faham yang saya dah bosan tahap dewa di sini. Bila bersendirian di sini, dengan tiada teman untuk berbicara memang terasa meletihkan.

Di saat terasa seperti Malaikat Maut mahu menjemput, saya merasakan saya sudah bersedia. Bukan kerana saya fikirkan yang amal ibadat saya mencukupi. Tetapi, bila kita kehilangan semangat, kita seakan fikir itu jalan yang terbaik. Mudah bukan?

Berulang-kali saya dinasihati supaya belajar berkongsi segala yang terpendam di dalam hati. Tetapi, saya bukan manusia sebegitu. "Kau kena banyak bersabar. Kau kena terima segala takdir yang mendatang. Segala yang terjadi adalah suratan." Itulah kata-kata yang selalu didengari hampir setiap hari. Setiap saat saya cuba untuk menjadi lebih optimistik. Malangnya, jiwa saya sentiasa menolak.

Mudah untuk menasihati. Saya faham. Berulangkali saya memberi motivasi buat kawan-kawan. Berulangkali saya menjadi teman kepada mereka yang bermasalah. Tetapi, bila ianya menimpa diri sendiri, saya seakan hilang arah. Berat bahu yang memikul tidak siapa yang tahu. Saya biasa mengaburi sekeliling dengan sikap saya yang agak gila-gila. Hey...saya bisa membuat kawan-kawan mengilai ketawa. Tetapi didalam, hanya Allah yang tahu. Hanya di sini sahaja saya bisa meluahkan apa yang tersirat. Bukan belas untuk ditagihi. Itu sebabnya saya tidak mahu meluahkan kepada sesiapa. I hate it when people look me in the eyes with sorry in their mind. It's so pathetic!

Bila emosi tidak menentu, saya menjadi pemalas. Saya lupa bila kali terakhir saya menyapu bilik. Saya lupa bila kali terakhir saya tidur dengan nyenyak. Saya tidak seperti biasanya. Saya tidak endahkan tentang diri sendiri.

Ketika disini, kerap kali saya didatangi mimpi. Saya memeluk abah. Saya dibelai emak. Saya beriringan jalan dengan abang. Akhirnya, saya bertemu dengan seorang lelaki yang asing buat saya. Saya cuba untuk mengingati siapa gerangannya. Bila diingat-ingatkan semula, nyata dia adalah abang saya yang tidak pernah sempat saya bertemu sebelum ini. Indahnya mimpi ini.

Setiap kali didatangi mereka, saya amat bahagia sekali. Bukan sekali. Tetapi beberapa malam saya dilawati mereka. Jika boleh, saya tidak mahu tersedar lansung. Berulang-kali saya memberitahu mereka yang saya mahu ikut.

"Mak, bawalah Hairi bersama. Abah, Hairi rindukan abah sangat" Tetapi, mereka tidak mengendahkan. Diam seribu bahasa.

Malam tadi saya bermimpi lagi. Kali ini, rayuan demi rayuan saya tangisi. Saya mengharapkan agar ratapan saya dikasihani mereka. Ketika saya melutup merayu, saya lihat Ramdan dibelakang.

"Abang, Ramdan masih perlukan abang" tangis satu-satunya adik saya.

Mungkin ini rahmatNya. Saya sedar sekarang. Saya masih diperlukan. Saya lebih bersemangat kini...InsyaAllah.

3 comments:

jejaka anggun said...

insya allah....

emi.samsudin said...

it such a nice and beatiful words.
i wish i can have that.
=)

Buyuiazliana said...

insya allah..igt kawan2 sentiasa ade menyokong...