Wednesday, November 25, 2009

Aidil



Maksud Firman Allah SWT

“Maka solatlah kamu untuk Tuhanmu dan berkorbanlah”
Al-Kauthar : 2


Tahun lalu, sewaktu emak masih ada, saya tidak pulang ke kampung untuk menyambut Aidil Adha bersamanya. Alasan saya, cukuplah saya sudah pulang ketika Aidil Fitri sebelumnya. Mungkin kerana saya beranggapan yang Aidil Adha tidaklah seistimewa Aidil Fitri. Salah saya kerana kurang penghayatan tentang pentingnya sambutan ini. Dan seperti biasa, emak bukan yang jenis suka complaint. Dia bukanlah yang kuat membebel. Beruntung betul Kak Ina punya mertua yang very understanding. Bertuah sungguh saya punya emak yang tidak banyak kerenah. Tetapi tahun ini, kesempatan untuk saya menyambutnya bersama emak tiada lagi.

Semalam, saya dihubungi oleh sahabat karib saya. "I don't care, you must come to my hometown for this Raya Haji. Emak nak buat Qurban. Dah lah Raya hari tu you memerap dalam bilik je" paksaan bunyinya. Untuk tidak menegangkan lagi keadaan, saya akur dan bersetuju untuk turut serta. Nyata, tahun ini Aidil Adha akan saya sambut di Nyalas, Jasin.

"Semua kawan kau sayang kat kau Rie. In fact aku pun sayang kat kau" pujuk kawan saya seorang lagi setelah saya mengadu tentang 'paksaan' dari kawan saya yang lagi satu itu. Betulkah apa yang dikatakanya. Atau, ia sekadar hanya kata-kata memujuk?

Saya bersyukur kerana dikelilingi oleh sahabat-sahabat sebegitu. Percayalah. Dengarkan janji saya. "Jika kamu, sahabat-sahabatku menyayangiku, nescaya aku akan menyayangi kamu berlipat-ganda lagi. Kasih-sayang kalian tidak akan ku persiakan. Dan aku sanggup berkorban demi kalian"

Kepada semua, saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha. Saya insan yang sentiasa kekurangan. Jika ada kesalahan yang saya lakukan, harap diampuni.

No comments: