Tuesday, December 1, 2009

Penang...

Biasanya hanya saya, Izwan dan Kak Mas saja yang akan buat aktiviti macam ni. Kali ini rombongan kami agak besar. Arill (AF7), Amar (Anak Wayang), Nana (PR Astro) dan Jeff turut serta. Inilah pertama kali kami bergandingan dalam lawatan kerja kami.

Perjalanan dari Nyalas ke Penang memang mencabar. Hujan yang lebat membataskan penglihatan saya. Kak Mas yang sedia menanti di Penang berkali-kali menelefon cuba mengetahui lokasi saya dan Izwan. Risau agaknya. Manakala Aril dan yang lain masih jauh berada di belakang kami. Perjalanan yang biasanya mengambil hanya 5 jam, menginjak ke 7 jam.

Setiba di Penang, bergegas kami check-in di Gurney Hotel. Mewah juga hotel ini. Kira mewah laa bagi saya yang sentiasa check-in di budget hotel saja bila bercuti. Walaupun lokasi tapak Pesta Pulau Pinang agak jauh dari Gurney, kami tiada pilihan memandangkan ianya pilihan penganjur.

Inilah kali pertama saya menjejakkan kaki ke Pesta Pulau Pinang. Besar juga. Seingat saya, mungkin ianya berkali-kali ganda besar dari Pesta Port Dickson. Satu-satunya pesta persisiran pantai yang saya lawati. Itupun ketika saya berusia 16 tahun. Dan Pesta Port Dickson saya rasa sudah tidak wujud lagi sekarang.

Acara hiburan memang menjadi suatu kemestian di pesta sebegini. Dan kali ini, giliran sahabat saya untuk menghiburkan pengunjung Pesta Pulau Pinang bersama-sama Aril (AF7), Dek Na (entah AF yang ke berapa) dan Rina (adik kepada Rini AF7). Pengunjung pesta sini memang sporting sangat. Sangat sporting ye.

Sehabis show, kami semua beramai ingin menikmati nasi kandar yang memang menjadi sinonim dengan Penang. Saranan kawan kami, Restoran Kayu menjadi pilihan. Waiter di sana memang feeling hebat. Mengambil order tanpa menulis. Mungkin daya ingatan dia hebat. Saya fikir mungkin dia sehebat waiter di SS2. Alih-alih, teh panas yang saya order tak sampai-sampai walaupun dah 3 kali saya jerit kat dia. Bila part nak makan, Kak Mas cadangkan kami makan secara hidang. Saya yang decided nak jadi vegetarian (setelah tak sanggup lihat lembu kena korban), hanya boleh menjamah sayuran dan telur rebus sahaja. Nanti sure kentut saya berbau harum semerbak. So, sesiapa yang sekeliling saya, kena tahan je laa ye.

Apalah daya. Saya memang tak boleh nak enjoy any kind of food walau ke mana saya pergi. Seafood is a NO NO. Sekarang dah tak sanggup nak telan daging pula. Malangnya.

Sehabis 'santap' ramai-ramai, kami bergegas ke hotel. Setiba di hotel, Arill dan kawan-kawannya ingin berhibur di SS. Manakala golongan 'senior' termasuk saya merasakan nikmat berbaring di hotel tidak patut dipersiakan. Bukan selalu dapat tidur di katil dan quilt yang empuk. Berserta kedinginan air-cond yang boleh melenakan.

Tetapi setelah difikir berulang-kali, saya dan Izwan akhirnya akur akan keadaan. Mana boleh kami membazirkan masa dengan hanya lena didalam bilik. Penang punya segalanya. Kami hubungi Nan yang sedia menanti di Padang Kota Lama. Apa yang dibuatnya sorang-sorang di sana, Wallahualam. Bersama, 3 jejaka ini cruising sekeliling Penang menikmati keindahan malam. Izwan seumpama tourist guide. "Penang is my village Ri" katanya.

Keesokkannya, dengan langkah yang longlai, kami agak kemalasan untuk mandi dan bersiap untuk check-out. Satu malam di Penang memang tidak puas. Arill dan kawan-kawannya decided untuk extend lagi 1 hari. Penang memang mengasyikkan. Maka, Batu Feringgi menjadi destinasi seterus kami dimana Arill dan yang lain-lain akan bermalam di sana.

Awalnya, Izwan berjanji dengan saya untuk pulang pada hari Ahad kerana Isninnya saya perlu pulang. Awal lagi saya sudah memberi amaran kerana saya tahu yang Izwan biasanya kalau turun ke Penang, dia sudah tak nampak jalan balik. Kali ini, saya nampak dia pun agak keberatan untuk pulang ke KL. Chiss....

Parkroyal Penang menjadi pilihan bagi mereka yang akan stay. Manakala, saya berkeras untuk pulang juga malam itu. Setelah itu, kami beramai menuju ke Queensbay untuk last minute shopping. Saya pun tidak terkecuali. Sakan kami berbelanja walaupun barang-barang yang dibeli semuanya boleh didapati di KL. Sakan kan?

Setelah masing-masing kepenatan, perut mula meragam. Lapar katanya. Destinasi pilihan, tentulah Padang Kota Lama. Sepanjang perjalanan, saya memang kagum dengan seni bina bangunan sekitar Penang. Kalaulah Cello boleh bergabung seperti dahulu, tentu kami akan berhenti di setiap bangunan untuk bergambar. Kami semua memang cam-whore. "Sorry Kak Mas. Saya bukan lagi cam-whore. Tanpa Cello, nak posing pun dah tak reti"

Padang Kota Lama terkenal dengan Kankung Sotong. Pasembur amat sedap disini. Air kedondong asam memang popular. Dengan desiran angin persisiran pantai, hilang segala kepenatan. Sehinggakan berapa banyak kami makan pun tak disedari. Berjam-jam lepak disini amat mengasyikkan. Hasilnya, masing-masing perut kembong kekenyangan.

Tiba di pengakhiran, saya, Izwan dan Kak Mas menuju ke Jambatan Pulau Pinang untuk pulang ke KL. Belum pun sempat mengucapkan selamat tinggal Penang, kami dihubungi Arill memberitahu tentang kesesakan lebuhraya PLUS. Haissh...sejak bila pulak dia menjadi Info Trafik ni. hehehehehe...

Saya terus menghubungi Naizam (housemate saya) yang kebetulan dalam perjalanan pulang ke KL juga. Kak Mas pun turut menghubungi kawan-kawan yang dirasakannya berada di lokasi yang sama. Naizam yang berjaya dihubungi menyumpah seranah. Beliau yang bertolak dari jam 4.00 petang masih lagi terkandas di Taiping. Jam menunjukkan pukul 9.00pm. 5 jam dia stuck!!!!

Tanpa berlengah, bergegas kami berpatah balik ke Penang. Jahat Penang ni. Dia tak kasi saya pulang....

Setelah check-in di Parkroyal Penang, Arill menyindir saya atas keputusan saya yang berkeras untuk pulang. Mau saja saya ketuk kepala dia. Sakit hati saya.

Kami beramai mengambil kesempatan untuk berpeleseran di sekitar Batu Feringgi. Night Marketnya seumpama Danau Kota. Macam-macam ada. Hard Rock Hotel nampak hebat. Tetapi cafenya agak ok ok saja. Tak crowded. Mungkin kerana besoknya hari bekerja.

Percutian sambil bekerja kali ini memang antara yang paling seronok. Patutlah Izwan jatuh cinta dengan Penang. Saya pun jatuh cinta dengan Penang. Penangites pun best!. Macam rasanya hendak pergi lagi sekali. Tetapi kali ini, pergi dengan niat untuk bercuti. Bukan diselangi dengan kerja (kerja sikit sikit ok kot).

Terima kasih kat Kak Ella Bakar dan Abg Shaik for your hospitality. Parkroyal Penang memang best.....