Wednesday, December 2, 2009

Kesepian Itu Boleh Membunuh?

Sudah menjadi kebiasaan saya membaca surat khabar di dalam LRT. Hari ini satu artikel yang terpampang di muka depan satu akhbar menarik perhatian saya. Dikatakan bahawa 'kesepian' itu adalah suatu penyakit yang boleh membawa maut. Menurut laporan dari Universiti Chicago, ianya boleh merebak seumpama selsema.
Hasil kajian mendapati bahawa sebelum kehilangan kawan-kawan, 'penyepi' biasanya akan menyebarkan penyakit ini kepada orang yang berada disekelilingnya. Setelah dijangkiti, golongan ini tanpa disedari menjauhkan diri dari masyarakat dan seterusnya menjadi 'penyepi'.
Menurut laporan dari Universiti Chicago, memandangkan penyakit ini berunsurkan kepada emosi dan dikaitkan dengan penyakit jiwa, wanita akan lebih mudah 'dijangkiti' berbanding lelaki. Kaji selidik menunjukkan 'penyepi' ini biasanya mudah hilang kepercayaan kepada orang lain dan seterusnya memayahkan mereka untuk membentuk suatu hubungan yang baru.
Terfikir sejenak. Kajian ini mungkin benar dari segi teorinya. Terasa tempias dari artikel ini. Tetapi, jika kita sentiasa bersifat optimistik, saya yakin kita dengan sendirinya akan bisa merawati kesepian. Biar kita tidak punya keluarga. Biar kita tidak punya ibu bapa. Sebagai umat Islam, kita semestinya percaya kepada Qada dan Qadar. Segalanya sudah tertulis di Loh Mahfuz. Memang kesepian itu penyakit jiwa. Tiada ubat bisa menyembuhnya. Hanya kita sendiri yang mengubatinya.

2 comments:

jejaka anggun said...

Sepi hati terjadi lagi
Mungkin sampai mati aku sepi
Biar senyum hadir di hariku
namun ini hanya ada di bibir
di bibir saja

megat said...

hmmm sepi.. kadang2 sepi mengajak aku membuka kotak masa silam baik, buruk, ketawa, menangis, dosa dan pahala..sepi mudah menjerat aku dengan airmata!!