Thursday, November 19, 2009

Lama Menghilang........

Haisssh... sibuk sangat ke saya selama ni sehinggakan dah bersawang blog ni. Berkarat...keruh. Sunyi je walaupun hidup saya tidaklah sesunyi mana. Mungkin saya begitu teruja dengan kehidupan realiti. Mungkin saya malas untuk berkongsi dengan semua melalui sesawang blog saya ini. Ehek...kelakar memikirkan bila saya ini seumpama 'hangat-hangat tahi ayam' atau selalu saya sebut 'warm warm chicken shit'. Masa mula-mula mendaftar ke laman blog ini, waaah... hampir setiap hari saya updatekan tentang diri saya. Tentang apa yang saya rasa. Apa yang saya lalui. Lama kelamaan, hilang semua semangat itu. Tapi takpe. Saya akan sedikit demi sedikit cuba update dari masa ke semasa (janji lapuk saya).

Sepanjang 2009 (sebab 2010 bakal menjengah), banyak perkara yang saya lalui. Yang lepas itu tetap akan berlalu dan saya akan cuba bangkit untuk menempuh hidup yang mendatang. Skema bukan? Tapi, standard laa. Bukankah kita seharusnya berfikiran optimistik. Tidak salah jika menginginkan yang terbaik buat diri kita. Jika kita punya kekurangan, ada lagi insan yang lebih malang. Dan ada juga insan yang malang, tapi masih tak sedar yang dirinya itu malang. Ada juga manusia macam itu ye.

Selama 2009, saya juga bersyukur kerana didampingi oleh sahabat-sahabat yang amat saya sayangi. Mereka sentiasa berada bersama saya. Pelbagai peristiwa diharungi bersama. Kalau hendak dinamakan mereka satu-persatu, berjela rasanya susunan nama mereka nanti. Saya yakin, mereka tahu siapa mereka. Bila saya kata yang saya sayang, I really mean it.

20 Disember ini, saya dan rakan-rakan yang lain bersama lebih 3,000 wargakota menyertai Malakoff KL Race. Satu-satunya larian yang saya sertai tahun ini, berbanding yang lain sudah pun menyertai 2 ke 3 larian sebelum ini. Sihat tak kami? Bagi saya, penyertaan kali ini bukan apa. Hanya sekadar untuk berseronok dengan kawan-kawan. Aktiviti seperti ini memang amat menyeronokkan. Tidak perlu berbelanja besar semata-mata untuk keseronokan. Yang lebih menyeronokan, yuran pernyertaan kami di sponsor sepenuhnya oleh majikan kami. Jangan jelous ye.

Penutupan 2009 ini lagi grand ye. Kami semua akan menyambutnya di dasar lautan Sulawesi. Percutian di Sipadan dan Mabul memang tidak boleh dipersiakan. Siapa yang tidak mahu melepaskan peluang untuk menyelam di pulau yang tersenarai di antara 77 bentuk muka bumi yang ajaib dan yang terbaik di muka dunia. Memang tak sabar rasanya. Rasanya macam nak packing baju sekarang juga. Hehehe.

Tapi nanti dulu... Besok merupakan hari yang paling istimewa. Persahabatan selama 17 tahun bersambung semula apabila hampir semua bekas penuntut AFATS Intake 24 berkumpul semula di Port Dickson, tempat mula-mula kami diketemukan. Tengoklah nanti apa yang akan terjadi. Masing-masing dengan sikap masing-masing. Yang pasti, kami semua sudah dewasa. Kami semua sudah matang. Kami bukan lagi berumur 16 tahun. Kami bukan lagi Putra. Yang pasti, banyak cerita untuk kami kongsi bersama bila dipertemukan nanti.

Datangnya 2010, tahun yang mungkin paling sibuk. Sekitar April, saya mungkin akan ke Bangkok (Nizam, pastikan nama saya ada sekali ye). Penghujung April, secara bersendirian pasti akan ke Bandung dan Jakarta. Jika berkesempatan, mahu jejakan kaki ke Jogjakarta. Ingin sekali rasanya kaki menjejak ke kawasan bersejarah itu. Penghujung Julai, bersama yang lain, akan mengembara ke benua kecil India. Ini juga pasti, kerana tiket sudah pun dibeli. Kami akan menjelajah dari Trivandrum menuju ke Kolkata. Perjalanan sejauh 2,880km ini semestinya akan dinikmati sepenuhnya. Akan kami bertandang dari satu daerah ke satu daerah. Dari satu negeri ke satu negeri.

Akhirannya, 2010 pasti ada suatu yang baik bakal menanti (optimistik lagi). Walaupun 2009 tidak seperti yang saya ingini sepenuhnya, saya pasrah. Acapkali saya bersyukur atas pemberianNya. Siapalah saya untuk menidakkan hukum Qada dan Qadar.

3 comments:

Er Lang said...

finally......sumthing from u. wishing you the very best for 2010.. :)

jejaka anggun said...

jogja mmg best. jgn lupa singgah borobudur and prambanan.

Warna-warna said...

Er Lang...warm warm finger nail je I lately ni...tatau kenapa..dah mcm bosan...

Jejaka..haissh..jejaka sangat :).. memang teringin sangat...kalau ada lebih budget, harus aku g...