Wednesday, December 10, 2008

Sakit Mata

Pagi itu saya bangun seawal 5.30 pagi. Entah kenapa, saya terus ke dapur dan menghabiskan tinggalan makanan yang Shah bawa. Hey Shah! Mama you mesti bangga bila dapat tahu ni. Sedap sangat. Bangun dari tidur, terus teringat pada masakan mama you. Jarang sangat saya mengambil makan berat awal-awal pagi. Yang kelakar, setelah habis makan, saya sambung tidur semula. Ini bukan mengigau. Saya ingat segala apa yang saya buat.

Jam 7.30 pagi, saya bangun bersiap untuk ke pejabat.

"Hmm..mata ni masih merah laa" lalu saya mencapai Optrex dengan harapan ia akan kembali seperti sediakala.

Sampai di pejabat, segala teguran pagi dari semua tidak saya endahkan. Mungkin mood saya tak baik seperti biasa. Sakit di mata membuatkan saya rasa rimas. Awal-awal saya dah beri amaran pada Kak Norliah supaya jangan ganggu saya satu hari. Saya perlukan kosentrasi. Kalau diikutkan hati, saya hendak pergi ke klinik dan ambil cuti sakit. Malangnya, Azlin dan Sariza masih bercuti. Siapa hendak uruskan tugas harian saya?

Hari ini memang amat berat. Dalam keadaan sakit, saya paksa diri untuk terus bekerja. Kumpulan Sime Darby Berhad telah menghantar bayaran sebanyak RM21 juta sebagai dividen untuk diagihkan kepada client kami. Bgitu juga bayaran telah kami terima dari M3nergy Berhad untuk tujuan yang sama. Kebiasaan, tugas ini tidak menjadi masalah. Tapi entah apa jadi pada sistem, segalanya kena saya buat secara manual. Malangnya nasib...

"Sorry Moon. Saya memang tak boleh join our lunch meeting" saya tak larat. Saya penat. Saya busy tahap gila ni. Segalanya saya buat sendirian. Muka saya semakin mencuka. Tee pun takut nak tegur saya. Semua orang di jabatan saya faham sangat dengan saya. Jangan diganggu kalau saya dalam keadaan begini. Apa yang ada di minda saya ialah supaya semua tugas saya dapat disiapkan sebelum waktu sepatutnya dan saya dapat pergi ke klinik untuk ambil ubat.

Jam 4.30 petang semua sudah siap. Hampir siap.... Alhamdulillah. Saya minta kebenaran dari Ivy untuk pergi ke klinik. Luar langit nampak mendung. Sampai di klinik Kumpulan Medic, saya mendaftar dan terus menunggu untuk dirawat.

Lupa pulak nama doktor yang merawat saya. Lelaki Melayu separuh abad itu amat kelakar bagi saya.

"Awak ni kena conjuctivitis" Gaya pertuturan dia mengingatkan saya kepada filem Labu Labi. Maaf, saya lupa nama pelakon itu, tetapi dia membawakan watak Labi. Setelah selesai dirawat, sementara menunggu ubat, saya terdengar suara doktor menyanyi lagu Azizah. Sungguh notalgia. Saya yakin, Dr Labi (gelaran saya berikan untuk dia) seorang yang ceria dan enjoy dengan kerjanya.

Di luar, hujan semakin lebat. Saya terperangkap di klinik. Lalu, saya singgah di restoran sebelah klinik untuk minum. Memandagkan saya tidak sempat untuk makan tengahari tadi, saya mengambil 2 ketul ubi rebus untuk makan dicicah bersama kelapa parut bergula. Sedap juga menikmati makanan macam ini waktu hujan. Setelah selesai makan, cuaca diluar seakan tidak membenarkan saya pulang ke pejabat. Saya mesti pulang.

Wang RM1.20 digunakan sebagai modal untuk pulang ke pejabat. Saya memilih akhbar The Star untuk dijadikan perlindungan dari hujan. Mungkin sebab akhbar itu agak tebal muka suranya. Saya berlari ke pajabat dalam keadaan basah. Jika tidak ada perindungan, pasti lagi teruk saya. Sampai di pejabat, saya menyiapkan lagi kerja-kerja yang tergendala.

"Ivy, I'll be on MC for 2 days. Be back on Friday" yakin saya. Dia paksa saya pulang segera. Tapi, saya berdegil. Saya tak mahu orang lain susah kerana saya. Saya mesti siapkan segalanya hari ini juga.

Sebelum pulang, saya sempat hubung Anida. Puding coklat hasil air tangan Moon tak akan saya siakan. Dan saya tak akan beri peluang Anida menikmati semua puding itu sorang-sorang. Jangan tamak ye Anida...hehehe

"Saya dah ada kat bawah Wisma Lee Rubber ni. Cepat laa turun" tak sabar rasanya ingin menikmati puding yang hangat diperkatakan dalam Facebook itu.

Sampai di rumah, saya terus mandi. Oat menjadi makanan malam saya. Setelah makan ubat, kepala seakan di awangan. Saya tertidur. Entah untuk berapa lama, saya terjaga. Di handphone saya, saya menerima mesej

"Seorang sahabat adalah insan dapat mendengarkan lagu di dalam hati kita dan akan menyanyikan kembali tatkala kita lupa akan bait-baitnya"

Apa maksud awak Farah?
Sariza masih lagi bercuti

2 comments:

Mikhael KS said...

bagi pihak farah..
biar saya terangkan walupun saye ni suke melalut..

seorang kawan yang sejati akan berada bersama kita tatkala kita senang mahupun susah. dia akan membantu kite sedaya yang mampu.


thx abg..
nnt shah bgtahu mama pasal u nye pujian.

Warna-warna said...

hehhe....kalau mama masak sedap lagi, pepandai laa cari bekas untuk bawak sini eh..ngeh ngeh ngeh